maandag 4 november 2013

Kerstkrans project

Kerstkrans met kerstballen en verlichting:


Op internet zag ik hele leuke kerstbalkransen verschijnen en dacht 
die ga ik ook maken.
Erg mooi en zeker de tijd waard. 
Het is een werkje maar je wordt er wel handig in na de 
eerste krans denk ik.Ik heb zelf 3 uur totaal op onderstaande
 krans gezeten voor hij helemaal af was naar mijn zin.



Benodigdheden:


Strokrans 
Lijmpistool (hete lijm) en lijmpatronen
Lint 
Kerstboomslinger
Kerstballen (let op heel veel haha)
Verlichting

Werkwijze:

Als eerste omwikkel je de strokrans met het lint (of ducktape wat je kiest) en daarmee maak je een basis ondergrond waar je de ballen op kan plakken. Op het stro werkt het niet dus vergeet zeker niet om er een basis omheen te draaien waar de lijm op hecht. Ik heb wit en rood gekozen als lintkleuren zodat als er nog wat te zien was van de krans na het lijmen dit niet zo op zou vallen omdat het in dezelfde kleuren zou zijn. (let daarom goed op bij ducktape of je dat zilverkleurige wilt laten zien)
Het lint zet ik aan het begin en aan het einde vast met de hete lijm.

Dan komt de belangijste stap!!!
Vergeet niet een lint of ander ophangsysteem te plaatsen voor je de ballen gaat lijmen. Anders moet je dat er achteraf omheen doen en dan is het best lelijk. Dus... ophangsysteem maken nu op dit moment. Ik heb hem aan de achterzijde van de krans vast gelijmd zodat hij op zijn plek bleef zitten.

Daarna is de krans klaar om te versieren. De slinger wikkel ik een stukje eromheen en de ballen lijm ik op de plek. Ik doe de lijm op de ballen en dan zet ik ze waar ik ze wil hebben. Zo krijg je de lijm op de juiste plaats ipv de krans ruim in te lijmen om het goede plekje te raken. (anders kost het je veel lijm). De balletjes lijm ik ook aan elkaar vast. Ik doe een dotje lijm op de raakvlakken van de ballen die al geplakt zijn, dan een dotje lijm op de bal die ik ga plakken en dan zet ik die bal zo dat hij tegen de dotjes lijm aankomt en ook op de krans gelijmd zit. Zo krijg je een stabiel sterk geheel dat meerdere vaste lijmpunten heeft. 

Tussendoor wikkel ik de slinger erlangs en zet die ook met lijm een beetje vast en dan ga ik weer verder met de volgende serie balletjes tot ik de slinger er weer door moet leiden. Ik wikkel de slinger dus tegelijk met het plaatsen van de kerstballen op de krans zodat het mooi verdeeld wordt. 

Daarna hang je de krans op aan de muur en plak je een paar kerstballen rond het lint van het ophangsysteem zodat de krans vol is en er nergens gaten te zien zijn. Dit doe je op gevoel en op zicht natuurlijk zodat de krans mooi rond is en er geen rare gaten of lege plekken zijn.

Daarna monteerde ik de lampjes eraan. Je kan de lampjes erin verwerken en dan lijm je ze voor de kerstballen erop gelijmd worden de lampjes op zijn plek maar ik besloot ze er los om te draaien zodat ze ook vervangen kunnen worden. Ik heb de ledlampjes 40stuks op heeeeel dun draad genomen. Ze werken op 3 aa batterijen ideaal voor kransen.
Ik had de kerstballen (de miniballetjes de kleinste die er zijn) zo vastgelijmd dat de hangoogjes naar buiten wezen. Ik heb daardoor de lampjes geregen en het kastje aan de achterkant met een nietje vastgezet. Het nietje heb ik er met mijn vingers ingedrukt dus dat is ook mogelijk :D (wel in de strokrans durkken niet door het lint heen)

Ik had gekozen voor een rode slinger, zilveren en rode kleur ballen en de ledlampjes omdat rood zwart en wit (zilver) mijn woonkamerkleuren zijn.

Het eindresultaat:


Ik heb op deze krans (mijn eerste) 3 uur gezeten. Het is een berg werk maar het resutlaat is zo geweldig. Toen ik net klaar was zei ik tegen mezelf dat ik dit nooit meer ga doen maar de volgende dag werd ik wakker en wilde meteen alweer een nieuwe maken.

zonder verlichting aan
met verlichting aan


verlichting aan in het donker


















Er gingen 180 balletjes in, 1 snoer met 40 ledlampjes en 1 rode kerstslinger, veel lijm, strokrans, lint en veel tijd. De buitenmaten van de kerstballenkrans is 35 cm. (de strokrans is 30cm doorsnede)


















Als u hem zelf wilt maken dan heeft u genoeg aan bovenstaande artikelen. Vergeet niet een lijmpistool (voor hete lijm dus) met patronen aan te schaffen en zorg voor genoeg kerstballen. 




Ik maak ze op bestelling voor € 25,- excl verzending. (kleuren aan te passen op uw smaak mits voorradig in de winkel)

2 opmerkingen: