zaterdag 7 september 2013

Ontwerp patroon en monteren op meidenshirts

Hoe kan je een patroon monteren op een shirt?


Het patroon dat ik mijn blog "Hotfixen  Patroon T-shirt meisje" heb gemaakt heb ik op een Tshirt gezet.
Hoe dit in zijn werk ging zal ik hieronder uitleggen.




Je legt het shirt op de strijkplank en neemt het bijbehorende patroon erbij. Strijkijzer zet ik met shirts bijna altijd op stand 3 en de functie stoom uit. (zie afb 1)

Je haalt de achterkant  (witte deel) van de transferfolie af en plaatst het patroon op de plek waar je het wilt hebben. De folie plakt en daar druk je hem wat aan zodat die niet meer van zijn plek afkomt (zie afb 2)


Alles klaarleggen
Patroon op shirt plakken

Wanner je dit hebt gedaan leg je bakfolie op het patroon. Dit vookomt dat de folie oververhit en smelt.
Ik zet daarna het strijkijzer op het patroon en druk dit zachtjes aan. Let op niet te hard drukken want anders verschuiven de hotfix steentjes misschien en als hetv ast zit.... zit het vast en is het niet meer te veranderen.

Bakpapier ertussen
Verwarmen 
na het verwarmen
Folie verwijderen na afkoeling
Ik verwarm meestal een keer of 5 a 6x een seconde of 15 a 20. Daarna draai ik het shirt binnestebuiten en verwarm de onderkant van het patroon nogmaals zodat alle lijm goed gehecht is. HEt shirt draai ik weer terug goed en laat alles een paar minuten afkoelen. Wanneer het afgekoeld is haal ik de transferfolie eraf en controleer ik of alle hotfixsteentjes goed vast zitten. Eventueel nog naverhitten 8sec recht op het steentje met de punt van het strijkijzer en klaar.



Eindresultaat shirt 2
Eindresultaat






Close up patroon gemonteerd
Eindresultaat shirt 3



Kijk ook bij mijn "blog" waarin ik een aantal jongensshirts heb gemaakt


Hou mijn blog in de gaten voor updates en meer hobbieprojecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten